Шахи – це гра, де кожна фігура має свої унікальні правила руху. Розуміння цих правил є основою для гри, тактики та стратегії. У цій статті ми детально розглянемо, як ходять шахові фігури та які обмеження існують.
На початку гри кожен гравець має 16 фігур:
Кожна з цих фігур має свої унікальні можливості для переміщення по шахівниці.
Король – головна фігура в шахах, хоча його можливості руху досить обмежені.
✅ Рух: король ходить на одну клітинку в будь-якому напрямку – вперед, назад, вправо, вліво або по діагоналі.
🚫 Обмеження: король не може ставати під шах (на клітинку, яка перебуває під ударом противника).
Приклад ходу короля:
Король також бере участь у спеціальному ході – рокіровці, про яку ми поговоримо окремо.
Ферзь – найсильніша фігура у шахах.
✅ Рух: ходить в будь-якому напрямку (по горизонталі, вертикалі та діагоналі) на будь-яку кількість клітин.
🚫 Обмеження: ферзь не може перестрибувати інші фігури.
Приклад ходу ферзя:
Тура – потужна фігура, особливо в ендшпілі.
✅ Рух: тура ходить лише по вертикалі та горизонталі на будь-яку кількість клітин.
🚫 Обмеження: тура не може перестрибувати інші фігури.
Приклад ходу тури:
Тура бере участь у спеціальному ході – рокіровці, який здійснюється разом із королем.
Слон – це фігура, яка рухається тільки по діагоналі.
✅ Рух: ходить по діагоналі на будь-яку кількість клітин.
🚫 Обмеження: слон не може перестрибувати фігури, і він завжди залишається на клітинах свого кольору (один слон білий, інший чорний).
Приклад ходу слона:
Кінь – єдина фігура, яка може перестрибувати інші фігури.
✅ Рух: ходить літерою “Г” – на дві клітинки в одному напрямку та ще на одну клітинку під кутом 90°.
🚫 Обмеження: немає, кінь може перестрибувати інші фігури.
Приклад ходу коня:
Це одна з найнепередбачуваніших фігур у грі!
Пішак – найслабша, але найцікавіша фігура, оскільки він має особливі правила руху.
✅ Рух:
✅ Як б’є пішак:
✅ Правило взяття на проході:
✅ Перетворення пішака:
Рокіровка – це спеціальний хід, який виконується королем та турою.
✅ Умови для рокіровки:
✅ Як виконується рокіровка:
Фігура | Напрямок руху | Дальність | Особливості |
---|---|---|---|
Король ♔ | Усі напрямки | 1 клітина | Не може ставати під шах |
Ферзь ♕ | Горизонталь, вертикаль, діагональ | Будь-яка | Найсильніша фігура |
Тура ♖ | Горизонталь, вертикаль | Будь-яка | Бере участь у рокіровці |
Слон ♗ | Діагональ | Будь-яка | Залишається на своєму кольорі |
Кінь ♘ | Літера “Г” | Фіксований хід | Перестрибує фігури |
Пішак ♙ | Вперед | 1 (або 2 при першому ході) | Б’є по діагоналі, може перетворюватися |
Знання правил руху шахових фігур – це основа гри. Король ходить лише на одну клітинку, ферзь – найсильніший, тура рухається горизонтально та вертикально, слон – діагонально, кінь стрибає літерою “Г”, а пішаки рухаються вперед, але б’ють по діагоналі. Освоївши ці правила, ви зможете легко почати грати та планувати свої ходи!